Daltononderwijs

 

Waarin de leerling leert omgaan met zijn/ haar mogelijkheden en beperkingen. Waar de leerling steeds meer verantwoordelijkheid krijgt en leert dragen. Waarin we tegemoet komen aan de drie basisbehoeften van de mens, relatie - competentie - autonomie, die binnen het daltononderwijs vertaald worden naar samenwerken, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. 

Daltononderwijs is begin vorige eeuw ontwikkeld door de Amerikaanse Helen Parkhurst en kenmerkt zich door een kritische houding naar onderwijs waar het gaat om de doelmatigheid en de effectiviteit. De eigen inbreng van leerlingen is daarbij een belangrijk gegeven. De leerling  moet op school de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen en te vormen. Onderwijs moest volgens Parkhurst nuttig zijn en kennis, vaardigheden, deugden en gewoonten aanleren die bruikbaar zijn in het maatschappelijke leven. Het hoogste doel volgens Parkhurst is leerlingen vormen tot ondernemende mensen: handig, vaardig, wereldwijs en vooruitdenkend. Ons daltononderwijs kent daarom zes kernwaarden: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit/ doelmatigheid, reflectie en borging. 

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Meer informatie Ok